Letecký test z aerodynamiky

Palubné prístroje 5 - letecký test
(16 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Palubné prístroje 5. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Únik (chyba) polohy osi smerového zotrvačníka sa opravuje pomocou

približnej polohy lietadla v priestore

údajov odčítaných na magnetickom kompase v priamočiarom ustálenom lete

údajov o kurze lietadla získaných iným (napr. radarovým) zameraním

Otázka č. 2
Na kompenzovanie kompasov sa používa

elektrické a mechanické zariadenie

magnetické ihlové alebo otočné kompenzačné zariadenie

elektrolytická alebo ortuťová libela

Otázka č. 3
Na meranie otáčok sa nepoužíva metóda

odstredivá

rádiotechnická

magnetická, magnetická s elektrickým prenosom

Otázka č. 4
Diaľkové kompasy vznikli z dôvodov

možnosti zväčšiť konštrukčné časti a tým zlepšiť čitateľnosť stupnice

zlepšiť citlivosť systému, ktorý má väčšiu plochu

vylúčiť vplyv rušivých magnetických polí na vysielač

Otázka č. 5
Kompenzovanie kompasu je činnosť na vylúčenie

deklinácie

deviácie

inklinácie

Otázka č. 6
Barometrický výškomer je s ohľadom na princíp činnosti nenahraditeľným na

presné meranie výšky v každom mieste povrchu Zeme (aj plôch)

presné stanovenie nadmorskej výšky určitého miesta vzhľadom na hladinu mora

riadenie letovej prevádzky a rozdelenie lietadiel do letových hladín na zabezpečenie ich bezpečnosti

Otázka č. 7
Námraza sa obyčajne signalizuje

rozsvietením (alebo blikaním) svetla na svetelnom informačnom table

poklesom otáčok motora

ručičkovým ukazovateľom so zabudovaným ukazovateľom teploty vonkajšieho vzduchu

Otázka č. 8
Zemský magnetizmus je

prejav pôsobenia Zeme na okolie, daný magnetickým poľom, meniacim sa v každom mieste zemského povrchu

prejav povrchu Zeme spôsobený predovšetkým magneticky aktívnymi materiálmi v jeho kôre

časovo sa meniace elektromagnetické žiarenie, vychádzajúce zo zemských pólov

Otázka č. 9
Statický tlak je z hľadiska aerometrických prístrojov definovaný ako

tlak stĺpca vzduchu na hladine mora

tlak na povrchu dostatočne malého telesa, pohybujúceho sa rovnakou rýchlosťou ako prúdiace médium

kolmá zložka silového pôsobenia akéhokoľvek telesa na podložku

Otázka č. 10
Barometrická metóda merania výšky je založená na princípe

porovnávania tlakov pri stúpaní alebo klesaní lietadla

merania statického tlaku rozdeleného s výškou podľa štandardnej atmosféry

merania zrýchlenia vo zvislom smere

Otázka č. 11
Smerový zotrvačník (gyroskop) je gyroskopický prístroj

s tromi stupňami voľnosti a vodorovnou osou rotácie gyroskopu

s dvomi stupňami voľnosti a vodorovnou osou rotácie gyroskopu

s tromi stupňami voľnosti a zvislou osou rotácie gyroskopu

Otázka č. 12
Umelý horizont je gyroskopický prístroj

s tromi stupňami voľnosti a vodorovnou osou otáčania zotrvačníka

s dvomi stupňami voľnosti a zvislou osou otáčania

s tromi stupňami voľnosti a zvislou osou otáčania gyroskopu

Otázka č. 13
Magnet ako taký je charakteristický

pólmi a magnetickým poľom

dĺžkou, prierezom a farbou

orientáciou voči zemepisným svetovým stranám

Otázka č. 14
Chyby v údajoch magnetického kompasu s otočným systémom sú najmenšie

počas letu v turbulentnom ovzduší

pri vykonávaní zákrut s náklonom väčším ako 15°

počas horizontálneho ustáleného letu

Otázka č. 15
Súčasťou mechanizmu barometrického výškomera je

vyhrievanie na vylúčenie vplyvu zmien teploty a vlhkosti vzduchu

kontaktné zariadenie na signalizáciu určitej výšky, resp. tlakovej hladiny

teplotná kompenzácia na vylúčenie vplyvu teploty na zmenu deformačných charakteristík a dĺžok súčastí mechanizmu

Otázka č. 16
Smerový zotrvačník má byť pri rolovaní (z konštrukčného hľadiska)

odaretovaný

zaaretovaný

v ľubovoľom stave