Letecký test z aerodynamiky

Letecká navigácia B 9 - letecký test
(20 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Letecká navigácia B 9. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Jeden km je: [prevod km na NM]

3,28 NM

0,5399 NM

1,852 NM

Otázka č. 2
Slnko zapadá podľa Tabuľky pre 15o E v čase 20:12 SEČ L. Letíte do bodu KBT (22o 00´ E) kurzom 090o z VBT do KBT, ktorý sa nachádza vo vzdialenosti S=270 km, traťovou rýchlosťou W=180 km/h. Kedy najneskôr musíte vzlietnuť, aby ste pristáli najneskôr do západu slnka? Doba letu po okruhu je 2 x 5 min.

18 : 04 SEČ L

19 : 34 SEČ L

17 : 04 UTC

Otázka č. 3
Bod A leží na zemepisnej šírke 62o 33´ N. Aká je zemepisná šírka bodu B ležiaceho na sever od bodu A vo vzdialenosti 240 NM?

33° 33' N

66° 33' N

58° 33' S

Otázka č. 4
Traťová mapa (bývalá Radionavigačná mapa), je zhotovená v:

Lambertovej mnohokužeľovej projekcii.

Merkátorovej projekcii.

gnómonickej projekcii.

Otázka č. 5
Aký je LMT bodu ležiaceho na zemepisnej dĺžke 115o 30´ E, ak je jeho GMT = 6 h 15 min ?

13 h 57 min.

12 h 14 min.

12 h 25 min. keď: LMT - Local Mean Time, t.j. miestny stredný čas.

Otázka č. 6
Pri porovnávacej navigácii pilot orientuje mapu tak:

aby popis mapy bol vždy čitateľný, čiže aby vrchný okraj mapy smeroval vždy k palubnej doske.

k severu zemepisnému.

k význačnému orientačnému bodu na trati.

Otázka č. 7
Čo sú časové úseky?

sú to vyznačené miesta na mape. Úsečky sú zakreslené do mapy buď v pravidelných intervaloch (napríklad 5 min), alebo naprieč význačným orientačným bodom, alebo čiaram. Tieto miesta sú opatrené časom, ktorý pilot vypočítal pred letom.

sú to dĺžky úsečiek kolmo k trati, cez ktoré sa pilot nesmie odchýliť od trate letu.

sú to dĺžky traťových úsekov.

Otázka č. 8
Trať je:

spojnica dvoch bodov, po ktorej má lietadlo letieť.

vzdialenosť medzi letiskom vzletu a pristátia.

uhol medzi severnou vetvou poludníka a kurzovou čiarou letu.

Otázka č. 9
Čo sú to orientačné body a čiary?

sú to výrazné objekty v teréne, ktoré sú z lietadla dobre viditeľné a pilot ich pri porovnávaní s mapou môže využiť pre vedenie lietadla po trati.

sú to výrazné objekty na mape.

sú to výrazné objekty v priestore letiska, podľa ktorých uskutočňujeme prílet k letisku.

Otázka č. 10
INS (inerciálny navigačný systém) nám umožňuje:

určovať polohu v zemepisných súradniciach.

určovať polohu a všetky základné navigačné prvky.

určovať len základné navigačné prvky.

Otázka č. 11
Letecká mapa ICAO 1:500 000 je konštruovaná na podklade projekcie:

Merkátorovej projekcii.

mnohokužeľovej Lambertovej projekcii.

gnómonickej projekcii.

Otázka č. 12
OBS je ovládač:

ktorým pilot nastavuje príslušný radiál, prípadne magnetický smerník, po ktorom plánuje letieť

ktorý pilotovi udáva, na ktorom radiáli sa nachádza.

ktorý udáva, akým kurzom má lietadlo letieť, aby sa dostalo na zvolený rádiomaják.

Otázka č. 13
Let po radiáli, alebo smerníku majáka VOR je:

ovplyvňovaný vetrom.

rušený nepriaznivými poveternostnými podmienkami.

je prakticky neovplyvňovaný, ak je zabezpečená optická viditeľnosť medzi rádiomajákom a lietadlom.

Otázka č. 14
Polohu bodu na referenčnej guli udávame v leteckej navigácii najčastejšie v:

pravouhlých súradniciach.

polárnych súradniciach.

zemepisných súradniciach.

Otázka č. 15
Najkratšia spojnica na referenčnej guli je:

loxodroma.

malá kružnica.

ortodroma.

Otázka č. 16
Bod posledného návratu je:

kritický bod pri uvažovaní množstva paliva.

akčný rádius s obmedzením rýchlosti letu.

vzdialenosť na trati, kde až môže lietadlo doletieť, aby pri obmedzenom množstve paliva sa mohlo ešte vrátiť na letisko vzletu.

Otázka č. 17
Znosové čiary sú:

čiary, na ktorých sa lietadlo ocitne pri bočnom vetre v dôsledku vektorového súčtu.

vopred zakreslené pomocné čiary do mapy (spravidla 10°-čiary), pomocou ktorých pilot má možnosť kontrolovať správnosť dodržiavania plánovanej trate.

čiary, pomocou ktorých vylučujeme znos lietadla na plánovanej trati.

Otázka č. 18
Trojuholník (mnohouholník) chýb je:

tri (alebo viac) polohových čiar vytvára v priesečníku trojuholník (mnohouholník) chýb. Naj- pravdepodobnejšia poloha lietadla je v jeho ťažisku.

trojuholník, ktorého chyba v určení každej jeho strany je ešte v tolerancii.

trojuholník, u ktorého sa chyby v navigácii navzájom rušia a tým dostávame najpresnejší výsledok.

Otázka č. 19
Je 10 h UTC, koľko je stredoeurópskeho času SEČ ?

9 h 00 min.

12 h 00 min.

11 h 00 min.

Otázka č. 20
Letecký obežník (AIC) - je vydávaný v:

dvoch sériách A a C

piatich sériách A, C, D, E a S

troch sériách A, C a S