Letecký test z aerodynamiky

Aerodynamika B 2 - letecký test
(20 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Aerodynamika B 2. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Centrážou lietadla rozumieme polohu

neutrálneho bodu lietadla vyjadrenú v % strednej aerodynamickej tetivy

pôsobiska vztlaku, vyjadrenú v % strednej aerodynamickej tetivy

ťažiska lietadla, vyjadrenú v % strednej aerodynamickej tetivy

Otázka č. 2
Pri statickej stabilite zvažujeme pôsobenie nasledujúcich síl a momentov

aerodynamických

aerodynamických, zotrvačných a síl tiaže

zotrvačných a síl tiaže

Otázka č. 3
Aerodynamický stred profilu je bod, pre ktorý platí, že

pri rôznych uhloch nábehu je výsledný aerodynamický moment k tomuto bodu stály

pri rôznych uhloch nábehu je výsledný aerodynamický moment k tomuto bodu nulový

pri rôznych uhloch nábehu je výsledný súčiniteľ klopivého momentu stály a je rovný aerodynamickému momentu pri uhle alfa rovná sa 0

Otázka č. 4
Odpor častí lietadla, ktoré sa nepodieľajú na vzniku vztlaku nazývame

trecím

škodlivým

interferenčným

Otázka č. 5
Ktorá rýchlosť podľa rýchlostnej poláry zodpovedá vy max

rýchlosti strmhlavého letu

maximálnej kĺzavosti

optimálnej rýchlosti

Otázka č. 6
Stredná aerodynamická tetiva krídla ľubovoľného pôdorysného tvaru odpovedá

hĺbke náhradného lichobežníkového krídla, ktoré má rovnakú plochu a rovnaké klopivé momenty ako dané krídlo

hĺbke náhradného obĺžnikového krídla, ktoré má rovnakú plochu a rovnaké klopivé momenty ako dané krídlo

hĺbke náhradného eliptického krídla, na ktoré pôsobia rovnaké výsledné sily a momenty pri všetkých uhloch nábehu ako skutočné krídlo

Otázka č. 7
Kritériom pozdĺžnej ovládateľnosti je tzv. sila na 10%-F10%. Je to sila, ktorou musíme zapôsobiť na riadiacu páku, aby lietadlo prešlo z vyváženého letu na

rýchlosť letu o 10% väčšiu alebo menšiu

uhol nábehu o 10% väčší alebo menší

uhol sklonu dráhy letu o 10% väčší alebo menší

Otázka č. 8
Rýchlosť letu pri maximálnej kĺzavosti je tzv.

optimálna rýchlosť

ekonomická rýchlosť

cestovná rýchlosť

Otázka č. 9
Ohnutie konca krídla smerom nahor nazývame

winglet

koncový oblúk

slot

Otázka č. 10
Pozdĺžnou stabilitnou zásobou nazývame vzdialenosť medzi

neutrálnym bodom lietadla a ťažiskom

pôsobiskom vztlaku a ťažiskom

pôsobiskom vztlaku a neutrálnym bodom lietadla

Otázka č. 11
Pre minimálnu rýchlosť v zákrute platí, že je

rovnaká ako v horizontálnom priamočiarom lete

je väčšia ako v horizontálnom priamočiarom lete

je menšia ako v horizontálnom priamočiarom lete

Otázka č. 12
Polomer zákruty závisí od náklonu

nepriamo úmerne

priamo úmerne

nezávisí

Otázka č. 13
Sila je definovaná

sila F = v.t (m)

sila F = m.a (N)

sila F = m.g (N)

Otázka č. 14
Pôsobisko vztlaku profilu je bod

ku ktorému je priložený vztlak profilu

okolo ktorého sa otáča profil pri torznom namáhaní krídla

ku ktorému je súčiniteľ momentu nezávislý na uhle nábehu

Otázka č. 15
Aerodynamickým skrútením krídla rozumieme

ohnutie konca krídla smerom dolu

postupnú zmenu uhlu nastavenia profilu od koreňa ku koncu krídla

použitie rôznych profilov (s rôznymi uhlami nulového vztlaku)

Otázka č. 16
Pohonná jednotka je schopná na rôzne režimy letu dodať tzv. využiteľný výkon, ktorý je daný vzťahom (Tv - využiteľný ťah pohonnej jednotky, Tp - potrebný ťah, v - rýchlosť letu)

Pv = Tp . v

Pv = Tv . v2

Pv = Tv . v

Otázka č. 17
Základnými fyzikálnymi jednotkami podľa SI sú

meter, kilogram, sekunda, kilopond, bar, kalória, gauss

meter, decimeter, hodina, joule, watt, volt, ohm

meter, kilogram, sekunda, ampér, kelvin, mol, kandela

Otázka č. 18
Zvýšená drsnosť povrchu obtekaného telesa vyvoláva posun bodu prechodu laminárnej medznej vrstvy

dozadu

nevyvoláva

dopredu

Otázka č. 19
Lietadlo vykonáva okolo osi tieto obraty

klonenie okolo pozdĺžnej osi, zatáčanie okolo kolmej osi a klopenie okolo priečnej osi

klonenie okolo priečnej osi, zatáčanie okolo kolmej osi, klopenie okolo pozdĺžnej osi

klonenie okolo kolmej osi, zatáčanie okolo priečnej osi, klopenie okolo pozdĺžnej osi

Otázka č. 20
Výsledná rýchlosť obtekaná na danom reze listu vrtule vzniká zložením

uhlovej rýchlosti a doprednej rýchlosti

obvodovej rýchlosti a doprednej rýchlosti

uhlovej a obvodovej rýchlosti