Letecký test z aerodynamiky

Palubné prístroje X06 - letecký test
(20 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Palubné prístroje X06. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Súčasťou priameho magnetického kompasu s otočným systémom nie je

inklinačné vyrovnávacie závažie

indukčná magnetická sonda

indikačná magnetická ružica

Otázka č. 2
Činnosť magnetického kompasu s otočným systémom neovplyvňuje pôsobenie

deviácie

inklinácie

zmeny atmosférického tlaku a teploty

Otázka č. 3
Tlmiaca kvapalina v magnetickom kompase s otočným systémom slúži na

zlepšenie čitateľnosti stupnice kompasu

zámerné vyplnenie voľného priestoru telesa kompasu

riadené tlmenie pohybu otočného systému

Otázka č. 4
Chyby v údajoch magnetického kompasu s otočným systémom sú najmenšie

počas letu v turbulentnom ovzduší

pri vykonávaní zákrut s náklonom väčším ako 15o

počas horizontálneho ustáleného letu

Otázka č. 5
Diaľkové kompasy vznikli z dôvodov

možnosti zväčšiť konštrukčné časti a tým zlepšiť čitateľnosť stupnice

zlepšiť citlivosť systému, ktorý má väčšiu plochu

vylúčiť vplyv rušivých magnetických polí na vysielač

Otázka č. 6
Vysielač diaľkového kompasu sa umiestňuje

v klimatizovanej kabíne (najlepšie v kabíne posádky)

v ťažisku lietadla

v mieste minimálneho ovplyvnenia rušivými magnetickými poľami

Otázka č. 7
Súčasťou každého diaľkového kompasu (rovnako ako pilotného kompasu) je

kompenzačná tabuľka alebo graf

individuálne osvetľovacie zariadenie

vhodné zariadenie na uchytenie

Otázka č. 8
Gyromagnetické a gyroindukčné kompasy sú používané, pretože sa

touto kombináciou zlepšujú vlastnosti magnetického alebo indukčného kompasu

týmto spojením zlepšujú vlastnosti navigačných gyroskopov

takto dosiahlo zlepšenie čitateľnosti spoločného ukazovateľa oboch zariadení

Otázka č. 9
Do systému gyromagnetického a gyroindukčného kompasu nepatrí

indukčný vysielač s kompenzáciou deviačných vplyvov

gyroskopický vypínač korekcie

gyroskopický vysielač a magnetický diaľkový kompas

Otázka č. 10
Riadiacimi členmi gyromagnetického a gyroindukčného kompasu sú

gyroskop s vysielačom magnetického kurzu (s otočným systémom alebo indukčným vysielačom)

len kompas s otočným systémom alebo indukčný kompas

špeciálny nastavovací a regulačný blok elektroniky alebo nastavovacie zariadenie

Otázka č. 11
Kompenzovanie kompasu je činnosť na vylúčenie

deklinácie

inklinácie

deviácie

Otázka č. 12
Deviácia je spôsobená

magnetickými anomáliami (nepravidelnosťami)

nesúhlasom severného zemského a magnetického pólu

rušivými magnetickými vplyvmi magnetických materiálov na lietadle

Otázka č. 13
Kompenzácia kompasu je postup

smerujúci k stanoveniu a vylúčeniu vplyvu deviácie

určený na stanovenie chýb kompasu spôsobených rušivými zotrvačnými silami

určený na komplexné určenie chýb kompasu

Otázka č. 14
Na kompenzovanie kompasov sa používa

elektrické a mechanické zariadenie

magnetické ihlové alebo otočné kompenzačné zariadenie

elektrolytická alebo ortuťová libela

Otázka č. 15
Smerový zotrvačník (gyroskop) je gyroskopický prístroj

s tromi stupňami voľnosti a vodorovnou osou rotácie gyroskopu

s dvomi stupňami voľnosti a vodorovnou osou rotácie gyroskopu

s tromi stupňami voľnosti a zvislou osou rotácie gyroskopu

Otázka č. 16
Ukazovateľ gyroskopického prístroja na meranie kurzu lietadla sa nastavuje

nenastavuje sa

automaticky bez potreby nastavenia

tak, aby indikátor ukazoval kurz súhlasný s magnetickým kompasom

Otázka č. 17
Únik (chyba) polohy osi smerového zotrvačníka sa opravuje pomocou

približnej polohy lietadla v priestore

údajov odčítaných na magnetickom kompase v priamočiarom ustálenom lete

údajov o kurze lietadla získaných iným (napr. radarovým) zameraním

Otázka č. 18
Korekčné zariadenie smerového zotrvačníka slúži na

nastavovanie osi rotácie gyroskopu do vertikálnej polohy

nastavenie kolmosti vnútorného a vonkajšieho rámika v horizontálnom lete

vylúčenie vplyvu zotrvačných síl na prístroj

Otázka č. 19
Smerový zotrvačník má byť pri rolovaní (z konštrukčného hľadiska)

odaretovaný

zaaretovaný

v ľubovoľom stave

Otázka č. 20
Umelý horizont je gyroskopický prístroj

s tromi stupňami voľnosti a vodorovnou osou otáčania zotrvačníka

s dvomi stupňami voľnosti a zvislou osou otáčania

s tromi stupňami voľnosti a zvislou osou otáčania gyroskopu