Letecký test z aerodynamiky

Lietadlá X36 - letecký test
(20 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Lietadlá X36. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Definícia lietadla

lietadlo je zariadenie schopné udržať sa v atmosfére následkom iných reakcií vzduchu, ako sú reakcie vzduchu so zemským povrchom

zariadenie schopné prepravovať osoby alebo náklad pohybom v atmosfére, ktoré je aspoň čiastočne riaditeľné

akékoľvek zariadenie schopné pohybu v zemskej atmosfére

Otázka č. 2
Letún je

lietadlo, ktoré vytvára vztlak na pevných plochách

lietadlo ťažšie ako vzduch s nepohyblivými nosnými plochami

motorové lietadlo ťažšie ako vzduch, u ktorého je vztlak potrebný k letu vyvodzovaný aerodynamickými silami na nosných plochách v danej konfigurácii nepohyblivými

Otázka č. 3
Vrtuľník je

lietadlo s rotujúcou nosnou plochou

motorové lietadlo ťažšie ako vzduch s rotujúcou nosnou plochou

motorové lietadlo s kombinovanými nosnými plochami

Otázka č. 4
Klzák je

lietadlo ťažšie ako vzduch s pevnými nosnými plochami

lietadlo ťažšie ako vzduch, bezmotorové, s nosnými plochami nepohyblivými

lietadlo ťažšie ako vzduch, bezmotorové

Otázka č. 5
Ľahké lietadlo je lietadlo do maximálnej vzletovej hmotnosti

5 600 kg

5 700 kg

5 800 kg

Otázka č. 6
Normálna trieda lietadiel môže vykonávať za letu

akékoľvek obraty, pri ktorých sa neprekročí maximálny povolený násobok zaťaženia

iba obraty, pri ktorých vzniká kladný násobok zaťaženia

iba tie obraty, ktorú slúžia k normálnemu letu

Otázka č. 7
Cvičná trieda lietadiel môže vykonávať za letu

akékoľvek obraty, pri ktorých sa neprekročí maximálny povolený násobok zaťaženia

obraty, ktoré neslúžia iba k normálnemu letu, ale len tie, ktoré sú uvedené v letovej príručke lietadla

iba tie obraty, ktoré slúžia k normálnemu letu

Otázka č. 8
V prenose väčších plošných zaťažení (poťah krídla, trupu) sa najlepšie uplatňujú materiály

zliatiny horčíka alebo umelé hmoty

oceľové plechy alebo umelé hmoty

hliníkové zliatiny alebo kompozitové materiály

Otázka č. 9
Krídlo letúna plní hlavnú funkciu pri

vytváraní potrebné vztlaku a umiestnení palivových nádrží

vytváraní potrebného vztlaku a stabilizácii tvaru profilu

vytváraní potrebného vztlaku a zabezpečení požadovaných letových vlastností

Otázka č. 10
Torzná skriňa krídla prenáša

ohybové momenty

posúvajúce sily

krútiace momenty a posúvajúce sily

Otázka č. 11
Zosilnené rebro plní funkciu

ako rebro profilové a navyše prenáša miestne pôsobiace sústredené zaťaženie

pri prenose sústredených zaťažení

stabilizácie tvaru profilu a miestneho odvádzania plošných síl od pripevneného poťahu

Otázka č. 12
Nosníkové krídlo je do trupu uchytené pomocou

závesov v koreňovej časti krídla

skrutkového spojenia

príruby

Otázka č. 13
Priehradovú konštrukciu trupu tvoria

priestorový nosník z prútov, vystužený nosným poťahom

zosilnený poťah a prepážky

pozdĺžne priečne a diagonálne prúty, poťah nenosný

Otázka č. 14
Pološkrupinovú konštrukciu trupu tvoria

pozdĺžne vystužený nosný poťah a prepážky

pozdĺžne nosníky a poťahy

pozdĺžne priečne a diagonálne prúty

Otázka č. 15
Spojovacie uzly priehradovej konštrukcie trupu dobre prenášajú

sústredené zaťaženia, na prenášanie plošných zaťažení sú nevhodné

plošné zaťaženia, na prenášanie sústredených zaťažení sú nevhodné

plošné aj sústredené zaťaženia

Otázka č. 16
Zosilnená prepážka trupu plní funkciu

ako prepážka tvarová a navyše prenáša sústredené zaťaženie od pripojeného uzla

pri prenášaní sústredených zaťažení

pri stabilizácii priečneho tvaru trupu a v miestnom odvádzaní plošných síl od pripojeného poťahu

Otázka č. 17
Tvarová prepážka trupu plní funkciu

ako prepážka zosilnená, je však slabšia

pri prenášaní sústredených zaťažení

pri stabilizácii priečneho tvaru trupu a v miestnom odvádzaní plošných síl od pripojeného poťahu

Otázka č. 18
Kormidlá letúna sú najviac namáhané

krútením v priečnom reze

tlakom

ohybom v normálnej rovine

Otázka č. 19
Hmotové vyváženie kormidiel

zmenšuje sily v riadení

vylepšuje ich aeroelastické charakteristiky

zmenšuje ohybové namáhanie kormidiel

Otázka č. 20
Hlavné podvozkové nohy trojbodového podvozku sú

vybavené mechanickými brzdami s nezávislým ovládaním a nie sú smerovo riaditeľné

vybavené mechanickými brzdami s jediným spoločným ovládaním a nie sú smerovo riaditeľné

smerovo riaditeľné, bez mechanických bŕzd