Letecký test z aerodynamiky

Meteorológia B 9 - letecký test
(17 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Meteorológia B 9. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Na pozícii pre dohľadnosť (VIS) sa nachádza údaj 1800E. Jeho správna interpretácia je

dohľadnosť v smere na východ dosahuje 1800 m

minimálna dohľadnosť v smere na východ dosahuje 1800 m, pričom je v niektorom smere dohľadnosť aspoň 2700 m

dohľadnosť sa z hodnoty 1800 m zhoršuje smerom na východ

Otázka č. 2
Malé podchladené kvapôčky, tvoriace oblak, sa usadzujú na nábežných hranách krídla uzatvárajúc pri tom medzi sebou vzduch. O aký druh námrazy ide?

vytvára sa zrnitá námraza

ide o ľadovku

na lietadle sa usadzuje inovatka

Otázka č. 3
Prevod rýchlosti vetra z uzlov na ms-1 vyjadruje vzťah

1 kt = 0,75 ms-1

1 kt = 0,5 ms-1

1 kt = 2 ms-1

Otázka č. 4
Tlaková níž (cyklóna) je:

úzke rozhranie medzi ustupujúcim studeným vzduchom a nastupujúcim vzduchom teplým. Na teplom fronte pozorujeme systém mohutnej vrstevnatej oblačnosti a zrážky ako mrholenie, dážď, sneženie. Zrážky sú trvalého charakteru a šírka zrážkového pásu je cca 300 km. Po prechode frontu zrážky postupne prestávajú, oblačnosť sa pretŕha. V zime napríklad prechod teplého frontu zaregistrujeme tak, že sa sneženie zmení na dážď. Teplý front sa na synoptických mapách znázorňuje farbou červenou s polkruhmi v smere postupu tohto frontu.

je tlakový útvar, ktorý môžeme nájsť na zemskom povrchu, je vyjadrený aspoň jednou uzavretou izobarou na prízemnej poveternostnej mape ako oblasť s vyšším tlakom vzduchu.

jedným z tlakových útvarov, na synoptickej mape je vyjadrená aspoň jednou uzavretou izobarou ako oblasť s nižším tlakom vzduchu, najnižší tlak je v strede tlakovej níže.

Otázka č. 5
Podmienky priaznivé na zvýraznenie studeného frontu sa vytvárajú

v noci a v zime

v noci a v lete

vo dne a v lete

Otázka č. 6
So zreteľom na MET informácie sa let IFR môže začať

len vtedy, ak sú predpovedané MET podmienky na cieľovom alebo náhradnom letisku aspoň na úrovni LPM

len vtedy, ak sú v čase prípravy na let MET podmienky aspoň na úrovni LPM

za akýchkoľvek podmienok, pretože o pristátí rozhoduje veliteľ lietadla

Otázka č. 7
Úbytok teploty s výškou v definícii štrandardnej atmosféry - vertikálny teplotný gradient má hodnotu

0,5 °C/100 m

0,8 °C/100 m

0,65 °C/100 m

Otázka č. 8
Najväčším stupňom turbulencie sa vyznačujú

oblaky vertikálneho vývoja

vrstevnaté oblaky

oblaky druhu nimbostratus

Otázka č. 9
Podmienkou zaraďovania informácie o RVR do správy METAR je

pokles dráhovej dohľadnosti pod 2000 m a dohľadnosti pod 5 km

pokles RVR pod letiskové prevádzkové minimá

pokles RVR pod 1500 m, alebo pokles VIS pod 1500 m, alebo pokles RVR i VIS pod 1500 m

Otázka č. 10
Skupina VV003 v správe METAR sa správne dešifruje

dohľadnosť na danom letisku má hodnotu 30 m

oblohu nie je možné rozoznať a vertikálna dohľadnosť má hodnotu 90 m

dohľadnosť má nulovú hodnotu a takýto stav sa udrží ešte aspoň 3 hodiny

Otázka č. 11
Čo sa rozumie pod označením TAF?

pristávacia predpoveď

aktuálne počasie na letisku

letisková predpoveď

Otázka č. 12
Aké je percentuálne zastúpenie kyslíka v ovzduší vo výške 5500 m MSL?

0,105

0,78

0,21

Otázka č. 13
Altostratus - As je:

plocha alebo vrstva sivého až modravého zafarbenia.

priehľadný belavý závoj s vláknitou štruktúrou alebo bez zjavnej štruktúry. Na Cs vznikajú halové javy.

menšie či väčšie plochy bielej alebo sivej farby, ktoré sa skladajú z elementov tvaru valov - pásov, radov alebo jednotlivých oválnych elementov.

Otázka č. 14
Predpoveď TREND sa vydáva na

jednu hodinu

dve hodiny

tri hodiny

Otázka č. 15
Čo je VOLMET?

trvalé vysielanie aktuálnych poveternostných informácií pozemnou stanicou pre lietadlá počas letu

predpoveď poveternostných podmienok na vybraných letiskách, formulovaná podľa meteorologického kódu

súbor stanovených údajov o letisku a poveternostných podmienkach, ovplyvňujúcich bezpečné pristátie

Otázka č. 16
Aká je teplota vzduchu vo výške 800 m nad letiskom pri suchoadiabatickom teplotnom zvrstvení ovzdušia, ak má dané letisko teplotu 20OC?

28°C

8°C

12°C

Otázka č. 17
Základnou leteckou meteorologickou správou je

METAR

VOLMET

TAF