Letecký test z aerodynamiky

Meteorológia B 6 - letecký test
(20 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Meteorológia B 6. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Aké zrážky sú charakteristické pre teplý front v zime?

krúpy a snehové prehánky

trvalé zrážky s veľkým územným rozsahom

prehánky najmä v poludňajších hodinách

Otázka č. 2
Čo sú izohypsy? Čiary

rovnakej rýchlosti

rovnakej výšky určitej izobarickej hladiny

rovnakej výšky izotermy 0°C

Otázka č. 3
Čo sa rozumie pod označením TAF?

pristávacia predpoveď

aktuálne počasie na letisku

letisková predpoveď

Otázka č. 4
Snímače vetromerných prístrojov slúžiacich na zabezpečovanie letectva sa umiestňujú nad úrovňou dráhy

6 m

10 m

6 m až 10 m

Otázka č. 5
Aké nebezpečie hrozí počas vzletu v priestore mohutnej prízemnej inverzie teploty pri maximálnej vzletovej hmotnosti?

pokles nosnosti lietadla s výškou vďaka zmenšovaniu hustoty vzduchu s výškou a okrem toho hrozí aj strih vetra

termická turbulencia v dôsledku vzostupu teploty vzduchu s výškou

nehrozí žiadne nebezpečie, inverzia teploty skôr napomáha bezpečnému vzletu

Otázka č. 6
Tzv. normálny tlak, t.j. tlak, ktorý je približne rovný priemernej hodnote tlaku vzduchu na hladine mora (pri teplote vzduchu 150 C na 450 z.š.) má hodnotu:

1000 hPa

1250 hPa

1013,25 hPa

Otázka č. 7
Akú výšku indikuje tlakový výškomer v lietadle počas letu, ak sa na jeho tlakovú stupnicu nastaví QNH?

výšku lietadla nad MSL

výšku lietadla nad letiskom, na ktorom sa nameral tlak

výšku lietadla nad izobarickou hladinou 1000 hPa

Otázka č. 8
LKPR 0615 13005MPS 9000 BKN010 BECMG 0608 SCT015, BKN020TCU BECMG 1115 27008G17 2000 +TSRA, BKN030CB = S akou najnižšou hodnotou VIS sa má na letisku Praha - Ruzyně počítať v období platnosti uvedenej predpovede?

1115 m

2000 m

9 km

Otázka č. 9
Aké nebezpečie hrozí pri lete VFR naprieč teplému frontu?

nehrozí žiadne zvláštne nebezpečie

búrky

nízka oblačnosť, zhoršená dohľadnosť a v zime aj námraza

Otázka č. 10
Zmena vody na vodnú paru sa nazýva

sublimácia

vyparovanie

kondenzácia

Otázka č. 11
Pri akej teplote vzduchu (0C) sa najčastejšie vyskytuje námraza na lietadle?

0 až -6

-10 až -12

3 až -3

Otázka č. 12
Rýchlosť orkánu je:

28,5 – 32,6 m/s

10,8 – 13,8 m/s

32,7 m/s

Otázka č. 13
Môže sa v každom oblaku vyskytnúť námraza?

nemôže, lebo tvorenie sa námrazy závisí od teploty, od vodného obsahu oblaku a veľkosti kvapiek

môže, lebo všetky oblaky sa skladajú z vodných kvapiek

môže, lebo každý oblak pretína hladinu s nulovou teplotou vzduchu

Otázka č. 14
Môže sa v každom oblaku vyskytnúť námraza?

nemôže, lebo tvorenie sa námrazy závisí od teploty, od vodného obsahu oblaku a veľkosti kvapiek

môže, lebo všetky oblaky sa skladajú z vodných kvapiek

môže, lebo každý oblak pretína hladinu s nulovou teplotou vzduchu

Otázka č. 15
Označenie bodov, v ktorých sa meria RVR pozdĺž určitej RWY začínajúc od prahu prístrojovej dráhy je správne

A B C

TDZ MID END

END MID TDZ

Otázka č. 16
Údaje o výškovom vetre obsahuje letová meteorologická dokumentácia

pre všetky lety

len pre zahraničné lety

pre všetky lety v hladinách nad fl 300

Otázka č. 17
Predpoveď TREND sa vydáva na

jednu hodinu

dve hodiny

tri hodiny

Otázka č. 18
Inovať, ktorá sa počas pokojnej noci vytvorila na parkujúcom lietadle, je dôsledkom

prúdenia studeného a dostatočne vlhkého vzduchu

rýchleho ochladenia vzduchu s vysokým obsahom vodnej pary

ochladenia vzduchu na teplotu rosného bodu, ktorého hodnota leží pod bodom mrazu

Otázka č. 19
Aké nebezpečie hrozí pri lete VFR naprieč teplému frontu?

nehrozí žiadne zvláštne nebezpečie

búrky

nízka oblačnosť, zhoršená dohľadnosť a v zime aj námraza

Otázka č. 20
V akom smere sa s výškou stáča vietor vo vrstve trenia na severnej pologuli?

v smere na západ

vpravo

vľavo