Letecký test z aerodynamiky

Komplexný test 72 - letecký test
(30 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Komplexný test 72. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Noc (Night) je:

časový úsek medzi začiatkom občianskeho súmraku a koncom občianskeho svitania alebo iný časový úsek medzi západom a východom slnka, ako to stanoví splnomocnený orgán.

časový úsek medzi koncom občianskeho súmraku a začiatkom občianskeho svitania alebo iný časový úsek medzi západom a východom slnka, ako to stanoví splnomocnený orgán.

časový úsek medzi večerou a raňajkami, ak sa aspoň jedno z týchto jedál uskutočnilo v čase všeobecne predpokladanom

Otázka č. 2
Letecký obežník (AIC) - je vydávaný v:

dvoch sériách A a C

piatich sériách A, C, D, E a S

troch sériách A, C a S

Otázka č. 3
Kormidlo môže byť hmotove

vyvážené (ťažisko v závese), prevyvážené (ťažisko pred závesom), nedovyvážené (ťažisko so závesom)

vyvážené (ťažisko v závese), odľahčené, rohovo odľahčené

čiastočne odľahčené, vyvážené, osovo odľahčené

Otázka č. 4
Vertikálny teplotný gradient na štandardný kilometer MSA pre výšky 0 11 km, 11 20 km a 20 32 km je nasledovný

+ 6,5° + 1° 0°

- 6,5° 0° + 1°

- 1° 0° + 1°

Otázka č. 5
Pri obtekaní symetrického profilu pri uhlae alfa rovná sa nula bude vztlak

väčší ako nula

menší ako nula

rovný nule

Otázka č. 6
Kritériom pozdĺžnej ovládateľnosti je tzv. sila na 10%-F10%. Je to sila, ktorou musíme zapôsobiť na riadiacu páku, aby lietadlo prešlo z vyváženého letu na

rýchlosť letu o 10% väčšiu alebo menšiu

uhol nábehu o 10% väčší alebo menší

uhol sklonu dráhy letu o 10% väčší alebo menší

Otázka č. 7
Skratka MPH znamená:

km/h (= km.h-1)

SM/h (= SM.h-1)

NM/h (= NM.h-1)

Otázka č. 8
Dynamický tlak je z hľadiska aerometrických prístrojov daný ako

rozdiel celkového a statického tlaku

rozdiel statického a celkového tlaku

súčet celkového a statického tlaku

Otázka č. 9
Na kompenzovanie kompasov sa používa

elektrické a mechanické zariadenie

magnetické ihlové alebo otočné kompenzačné zariadenie

elektrolytická alebo ortuťová libela

Otázka č. 10
Pravá vzdušná rýchlosť je:

súčet indikovanej a opravenej vzdušnej rýchlosti.

rozdiel indikovanej a vzdušnej rýchlosti, u ktorého sa vo väčších výškach musí počítať so stlačiteľnosťou vzduchu.

opravená vzdušná rýchlosť skorigovaná na skutočné podmienky letu, t.j. opravená s ohľadom na výšku a teplotu okolitého vzduchu. Vo väčších výškach (rádove nad 4 000 m) a pri vyšších rýchlostiach (nad 400 km/h) je nutné počítať aj so stlačiteľnosťou vzduchu.

Otázka č. 11
Znosové čiary sú:

čiary, na ktorých sa lietadlo ocitne pri bočnom vetre v dôsledku vektorového súčtu.

vopred zakreslené pomocné čiary do mapy (spravidla 10°-čiary), pomocou ktorých pilot má možnosť kontrolovať správnosť dodržiavania plánovanej trate.

čiary, pomocou ktorých vylučujeme znos lietadla na plánovanej trati.

Otázka č. 12
V správe METAR sa v skupine vetra vyskytuje na miestach, určených nárazu vetra, trojmiestna informácia. Ide o

chybu v šifrovaní, lebo informácia o náraze vetra môže byť nanajvýš dvojmiestna

správu o vetre vo voľnom ovzduší a v takýchto správach môže byť hodnota nárazu vetra vyjadrená až trojmiestnym číslom

úplný súlad so šifrovaním nárazov prízemného vetra v prípade, že presiahne hodnotu 99, napr. uzlov, alebo kmh-1

Otázka č. 13
Výskyt alebo očakávaný výskyt silnej námrazy obsahuje

TAF

TREND

SIGMET

Otázka č. 14
Maximálne prehnutie profilu je maximálna vzdialenosť medzi

tetivou a hornou stranou profilu

strednou krivkou a hornou stranou profilu

strednou krivkou a tetivou

Otázka č. 15
Únik (chyba) polohy osi smerového zotrvačníka sa opravuje pomocou

približnej polohy lietadla v priestore

údajov odčítaných na magnetickom kompase v priamočiarom ustálenom lete

údajov o kurze lietadla získaných iným (napr. radarovým) zameraním

Otázka č. 16
Potvrdenie svetelných signálov lietadlom za letu za tmy vykoná pilot:

dvojnásobným rozsvietením a zhasnutím pristávacích svetiel alebo ak nimi nie je lietadlo vybavené, dvojnásobným zhasnutím a rozsvietením polohových svetiel.

kývaním lietadla z krídla na krídlo. (Takéto potvrdenie sa neočakáva od lietadla pred poslednou zatáčkou a na konečnom priblížení.)

dvojnásobným rozsvietením a zhasnutím pristávacích svetiel alebo ak nimi nie je lietadlo vybavené, dvojnásobným zhasnutím a rozsvietením polohových svetiel.

Otázka č. 17
Súčtom odporov jednotlivých častí lietadla obdržíme väčší odpor ako odpor kompletného lietadla. Je to spôsobené

interferenciou medzi jednotlivými časťami lietadla

zanedbaním odporu trenia

zanedbaním indukovaného odporu

Otázka č. 18
Klapky sú pevnostne namáhané predovšetkým

silami ovládacích mechanizmov v uzamknutej polohe

závesovým momentom aerodynamických síl na vychýlenej klapke

energiou turbulentného prúdu v úplave za krídlom

Otázka č. 19
Malé podchladené kvapôčky, tvoriace oblak, sa usadzujú na nábežných hranách krídla uzatvárajúc pri tom medzi sebou vzduch. O aký druh námrazy ide?

vytvára sa zrnitá námraza

ide o ľadovku

na lietadle sa usadzuje inovatka

Otázka č. 20
Frekvencia na spojenie (napr. TWR Žilina) - je publikovaná v AIP-e, časť:

AGA

GEN

AD

Otázka č. 21
Slovenský výraz nosník znamená v angličtine:

engine core

pylon

man hour maintenance

Otázka č. 22
Z olovenej lietadlovej batérie s kapacitou 40 Ah (ampérhodín) môžeme odoberať

prúd do 2 A neobmedzenú dobu

prúd do 5 A maximálne 4 hodiny

prúd napr. 8 A po dobu najviac 5 hodín

Otázka č. 23
Slovenský výraz pomer premiešania vzduchu a paliva znamená v angličtine:

forward cockpit

relight capabilty

air-to-fuel ratio

Otázka č. 24
Anglický výraz turbo-prop znamená v slovenčine:

letová spôsobilosť

turbovrtuľový pohon

hriadeľ

Otázka č. 25
Elektromagnetické vlny, ktoré sa šíria v blízkosti zemského povrchu, a ktoré sa jeho vplyvom ohýbajú nazývame

priestorová vlna

povrchová vlna

priama vlna

Otázka č. 26
Podľa Tabuliek na zemepisnej dĺžke 15o E je 18 h 30 min. Koľko hodín miestneho času je na zemepisnej dĺžke 5o W ?

19 h 50 min.

17 h 10 min.

19 h 10 min.

Otázka č. 27
Vo volacej značke leteckej stanice pre lety VFR je názov

TOWER

RADIO

INFORMÁCIE

Otázka č. 28
Podľa Tabuliek na zemepisnej dĺžke 15o E je 18 h 30 min. Koľko hodín miestneho času je na zemepisnej dĺžke 5o W ?

19 h 50 min.

17 h 10 min.

19 h 10 min.

Otázka č. 29
INS (inerciálny navigačný systém) nám umožňuje:

určovať polohu v zemepisných súradniciach.

určovať polohu a všetky základné navigačné prvky.

určovať len základné navigačné prvky.

Otázka č. 30
Skupina máp mierok: od 1:200 000 do 1:1 000 000 a viac, patrí medzi mapy:

stredných mierok.

malých mierok.

veľkých mierok.