Letecký test z aerodynamiky

Komplexný test 108 - letecký test
(30 otázok)

Otestujte si svoje znalosti v online leteckom teste Komplexný test 108. Po vyplnení testu stlačte tlačidlo "Vyhodnotiť test". Zobrazí sa Vám vyhodnotenie testu a Vaša úspešnosť. V prípade nesprávnych odpovedí sa dozviete riešenie. Pre správne fungovanie on-line testu musíte mať povolený javascript.

Otázka č. 1
Silový účinok pneumatickej sústavy sa prejavuje

plynulým prietokom vzduchu pracovným valcom

tlakom vzduchu v pracovnom valci

privádzaním vzduchu z okolitej atmosféry do sústavy

Otázka č. 2
Čo sú to orientačné body a čiary?

sú to výrazné objekty v teréne, ktoré sú z lietadla dobre viditeľné a pilot ich pri porovnávaní s mapou môže využiť pre vedenie lietadla po trati.

sú to výrazné objekty na mape.

sú to výrazné objekty v priestore letiska, podľa ktorých uskutočňujeme prílet k letisku.

Otázka č. 3
Zemské magnetické pole je v danom mieste určené

smerom zemepisného poludníka

smerom vektoru zemského magnetického poľa

výsledným vektorom magnetického poľa a Coriolisovho zrýchlenia na určitom mieste povrchu Zeme

Otázka č. 4
Pre vodorovný ustálený let platí nasledujúca silová rovnováha (Ť - ťah pohonnej jednotky, G - tiaž lietadla, X - odpor lietadla, Y - vztlak)

X = G Y = Ť

X = Ť Y = G

X = Y Y = G

Otázka č. 5
Striedavá elektrická sieť na palube lietadiel pracuje s týmito hodnotami napätia a frekvencie

220 V, 50 Hz

27 V, 500 Hz

36, resp. 115 V, 400 Hz

Otázka č. 6
Slovo príjem znamená

prijal som všetko z Vášho posledného vysielania

rozhovor je ukončený a neočakáva sa odpoveď

moje vysielanie skončilo, očakávam Vašu odpoveď

Otázka č. 7
Vyberte správny kód pre Tlak, indikujúci výšku nad úrovňou letiska

QNH

QFF

QFE

Otázka č. 8
Ako pozemné zariadenie k ARK môže slúžiť

vysielač VOR

ľubovoľný rádiový vysielač pracujúci vo frekvenčnom pásme 150 - 1 750 kHz a nesmerový rádiomaják NDB

len nesmerový rádiomaják NDB

Otázka č. 9
Mechanické brzdy podvozkových kolies menia kinetickú energiu pohybujúceho sa letúna na

mechanickú energiu pretáčania kolesa okolo osi

teplo čiastočne odvádzané do okolitej atmosféry

reakciu odvádzanú do podvozkovej nohy

Otázka č. 10
V akom časovom pásme sa nachádza bod, ktorý leží na zemepisnej dĺžke 157o 00´ E ?

9

10

11

Otázka č. 11
Vyberte správnu skratku pre Automatická informačná služba koncovej riadenej oblasti

ATIS

ATTN

DRSN

Otázka č. 12
Veľmi krátke vlny sa od ionosféry

odrážajú

neodrážajú sa nikdy

odrážajú sa v mimoriadnych prípadoch, v období veľkej slnečnej činnosti

Otázka č. 13
Pozičné svetlá - okrem zeleného a červeného svetla, mnoho lietadiel ma pevné biele svetlá na rôznych miestach. Ich účel je:

zlepšenie viditeľnosti lietadla zozadu

zlepšenie viditeľnosti lietadla zo zeme

zlepšenie viditeľnosti lietadla zozadu

Otázka č. 14
Akčný rádius je:

časový okamih na trati, za ktorý lietadlo doletí do kritického bodu.

vzdialenosť meraná na stanovenom smere trate, ktorú preletí lietadlo za predpokladaných poveternostných podmienok tam aj späť, v presne vopred vymedzenom čase.

polomer kruhu neistoty.

Otázka č. 15
Slovenský výraz horák znamená v angličtine:

altitude test

burner

fuel flow

Otázka č. 16
Prostriedky na zvýšenie vztlaku krídla sú

sloty, vztlakové klapky, interceptory, odsávanie medznej vrstvy

sloty, vztlakové klapky, odsávanie medznej vrstvy, vyfukovanie medznej vrstvy

spojlery, vztlakové klapky, sloty, interceptory, odsávanie a vyfukovanie medznej vrstvy

Otázka č. 17
Príliš veľká hodnota tzv. sily na 10%-F10%

zhoršuje ovládateľnosť lietadla, sily do riadenia sú veľké

zlepšuje ovládateľnosť lietadla, sily do riadenia sú malé

riadenie je príliš ľahké a sily v riadení neinformujú dostatočne pilota o zmene letového režimu

Otázka č. 18
Ktorá rýchlosť podľa rýchlostnej poláry zodpovedá vy max

rýchlosti strmhlavého letu

maximálnej kĺzavosti

optimálnej rýchlosti

Otázka č. 19
Moment sily je definovaný

moment M = F.l (N.m)

moment M = m.l (kg.m)

moment M = G.l (kg.m)

Otázka č. 20
Je zloženie pilnostnej správy správne? Pilnostný signál PAN PAN 3x, - názov stanice, ktorej je správa adresovaná, - označenie lietadla, - povaha pilnostného stavu, - úmysly veliteľa lietadla, - poloha, hladina, kurz.

áno

nie

neviem

Otázka č. 21
U staviteľnej vrtuli pri zvyšovaní rýchlosti letu sa uhol nastavenia vrtule

zväčšuje

zmenšuje

nemení

Otázka č. 22
Pri približnom prevode ft/min na m/s možno pri výpočtoch spamäti použiť vzťah:

ft/min x 200

ft/min : 60

ft/min : 200

Otázka č. 23
Údaje o výškovom vetre obsahuje letová meteorologická dokumentácia

pre všetky lety

len pre zahraničné lety

pre všetky lety v hladinách nad fl 300

Otázka č. 24
Strata spôsobilosti člena lietajúceho personálu môže okrem iného nastať z dôvodov

zdravotných

osobných

organizačných

Otázka č. 25
Lietadlo s vrtuľovým pohonom je poháňané

ťahom alebo tlakom vrtule (vrtulí), na hriadeľ ktorej sa prenáša krútiaci moment piestového alebo turbínového motora (motorov)

ťahom turbínového, raketového, náporového alebo pulzačného motora, ktorý vzniká pri výtoku splodín horenia z pohonnej trysky motora

ťahom (tlakom) vrtulí aj ťahom reakčného motora

Otázka č. 26
Merať vertikálnu rýchlosť ako časovú zmenu výšky letu umožňuje

sústava dvoch alebo viac tlakomerných krabíc

uzavretá mäkká tlakomerná krabica

tlakomerná krabica a vhodne umiestnená kapilára

Otázka č. 27
Pozdĺžnou stabilitnou zásobou nazývame vzdialenosť medzi

neutrálnym bodom lietadla a ťažiskom

pôsobiskom vztlaku a ťažiskom

pôsobiskom vztlaku a neutrálnym bodom lietadla

Otázka č. 28
Anglický výraz gunsight znamená v slovenčine:

generálna oprava

riadenie paľby

zameriavače

Otázka č. 29
Altocumulus - Ac je:

oddelené oblaky v tvare vlákien, pruhov a menších plôch. Majú vláknitú štruktúru a hodvábny lesk.

sivá tmavá vrstva, vplyvom vypadávajúcich zrážok má neostré obrysy.

menšie či väčšie plochy bielej alebo sivej farby, ktoré sa skladajú z elementov tvaru valov - pásov, radov alebo jednotlivých oválnych elementov.

Otázka č. 30
Opravená vzdušná rýchlosť je:

indikovaná vzdušná rýchlosť, opravená o chybu mechanizmu prístroja a chyby polohové.

indikovaná vzdušná rýchlosť, opravená o teplotu a výšku.

indikovaná vzdušná rýchlosť, opravená o tlak a stlačiteľnosť vzduchu.